دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 تير 1395 - 10:42

على مطهرى: فیش‌های حقوقی نامتعارف منحصر به زیرمجموعه دولت نیست

علی مطهری در گفت‌وگو با هفته‌نامه تماشاگران امروز می‌گوید: فیش‌های حقوقی نامتعارف منحصر به زیرمجموعه دولت نیست، موضوع در جاهای دیگر هم هست و آنها هم باید پاسخگو باشند.
کد خبر : 97962

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانى على مطهرى، متن کامل گفت‌وگوی نایب رئیس مجلس شوراى اسلامى با هفته نامه تماشاگران امروز به شرح زیر است:
این روزها بحث فیش‌‌های حقوقی نجومی حسابی داغ شده. شاید بسیاری می‌گویند یک پروژه تبلیغاتی برای تخریب دولت است. بسیاری هم نام فساد رویش گذاشتند. ما می‌دانیم بخشی از ماجرا، پروژه‌ای سیاسی است برای حمله به دولت اما درنهایت ماجرا، می‌خواهیم حس شما را درباره این فیش‌ها و ضربه‌ای که به اعتماد عمومی نسبت به دولت وارد شده، بدانیم؟
حس من این است که یک برنامه‌ای برای تخریب دولت وجود دارد البته این موضوعی است که قبلاً هم وجود داشته و یک تخلف هم هست و نمی‌شود نادیده گرفته شود. ولی بحث این است که این موضوع منحصر به زیرمجموعه دولت نیست بلکه در بسیاری از نهادهای حکومتی هم این مسئله وجود دارد.


الان مردم می‌گویند یکی از این اصلاح طلبان که ما به خاطر آنها به لیست امید رأی دادیم هم مثلاً ماهی ۵۰میلیون حقوق می‌گیرد. نگران این نیستید که این حس اعتماد عمومی آن هم در آستانه انتخابات لطمه بخورد؟


باز تاکید می‌کنم، این مسئله منحصر به زیرمجموعه دولت نیست. الان مثلاً درباره ستاد اجرایی فرمان امام هم این موضوع وجود دارد. این‌طور نیست که بگوییم فقط چند نفر از مسئولان دولتی متهم به این موضوع هستند. اگر قرار است این موضوع دیده شود، باید کامل دیده شود. در اینکه تخلف است شکی نیست. ولی دولت هم باید بیاید با مردم صحبت کند و واقعیت را بگوید.


یعنی این اعتماد عمومی بیش از اینکه از دولت سلب شود از کل مجموعه نظام سلب می‌شود؟
بله. چون منحصر به دولت نیست موضوع در جاهای دیگر هم هست و آنها هم باید پاسخگو باشند . در خیلی از نهادهای دیگر بیرون از دولت هم همین مسئله وجود دارد . بالاخره تخلف شده و باید برخورد شود. البته در این حدی هم که اینها تبلیغ می‌کنند، موضوع بزرگ نبوده. بعضی از این فیش‌ها شامل معوقات ماه‌های قبل بوده و هدفمند انتخاب شده اند. با این وجود ، در همین حد هم نباید در بین مقامات دولتی تخلف وجود داشته باشد . دولت باید به طور جدی پیگیر ماجرا باشد.فکر می‌کنم همین اتفاق هم افتاده و من شنیدم آقای رئیس‌جمهور دستور اکید پیگیری داده‌اند.


تاکید می‌کنم، این مسئله منحصر به زیرمجموعه دولت نیست. الان مثلاً درباره ستاد اجرایی فرمان امام هم این موضوع وجود دارد. این‌طور نیست که بگوییم فقط چند نفر از مسئولان دولتی متهم به این موضوع هستند. اگر قرار است این موضوع دیده شود، باید کامل دیده شود. در اینکه تخلف است شکی نیست. ولی دولت هم باید بیاید با مردم صحبت کند و واقعیت را بگوید


فکر نمی‌کنید سیستم شفافیت مالی که در همه جای دنیا هست اگر اجرا شود ، خیلی از این اتفاقات نمی‌افتد؟


خیلی جاها این شفافیت وجود ندارد. این‌طور نیست که همه چیز روشن باشد و گاهی دست مدیران در خیلی از حکومت‌ها برای تشویق افراد باز است.
یک قانونی در مجلس تصویب شده به اسم دسترسی آزاد به اطلاعات که خیلی از این مسائل به صورت شفاف در آن مطرح می‌شود. تصویب این قانون به حل این مشکلات کمک می‌کند؟
این قانون در مجلس هفتم تصویب شده و آیین‌نامه آن هم ماهها پیش تدوین و اعلام شد.
اگر اجرایی شود به شفاف‌سازی کمک می‌کند؟
کمک می‌کند ولی کلاً اینکه همه بیایند فیش‌هایشان را نشان بدهند، مشکلی از کشور حل نمی‌کند ما باید بیشتر دنبال کار و فعالیت و برنامه‌ریزی باشیم.
خودتان جزء کسانی نیستید که فیش منتشر کنید؟
اصلاً این کار غلطی است و کار زشتی است که اینها شروع کردند و آسیبش هم به کل کشور می‌رسد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته